Thursday 24 September 2015

-Babai-

akhirnya tiba masa untuk kita berpisah. 
sayang yg lain tu tapi tak sama macam dua orang ni. 






malam ni tak tahu la..
mun!!!! aku tak menangis time makan bakso tadi. takut kuah dia bertambah. lagipun takut kena marah. 

raya pun tak sempat nak ke mana. sibuk kemas apa yg patut dan pengalaman yg paling berharga hari ni kita jadi penceroboh yg berjaya. mungkin ada yg tengok kita panjat pagar tapi takde pun yg heran. masa ayah panjat pun tak sapa jugak yg tanya. hmm. nampak sangat kalau orang mencuri pun dorang tu tak kisah. 

angkara kau la mun kita terpaksa naik. kalau tak mesti ayah je yg masuk. aku tanyakan kunci rumah sewa, yg kau bagi kunci rumah ummi tu kenapa. memangla takleh bukak. mujur ayah tak perasan. kalau tak, nampak tak cerdik anak dua orang ni. nasib baik sedar kesilapan so bolehla ambik kunci lain. ayah pun dah balik masa tu. jadi utk menguji kunci tu boleh bukak pintu ke tak, kita kena panjat jugak pagar. dah boleh bukak barulah kol ayah balik. mujur ayah dgn ummi tak sampai rumah lagi. ayah tanya masuk ikut mana? kami panjatla. bila balik kami mintak ayah dgn ummi balik dulu sebab segan nak panjat. dapat jugak guna bakat terpendam tu. rupanya panjat masuk tu lebih senang dpd nak keluar. masa nak keluar tetibe takut nak lompat. 

dari rumah lagi ummi cakap air mata tak dibenarkan. tapi aku dari rumah lagi dah nak hujan. 

dalam nak balik sempat lagi si ana sembunyikan cincin aku. mula tu takut jugak tak jumpa sebab ummi baru bagi malam tadi takkan hari ni hilang dah. mujurla daya ingatan ni kuat. aku yakin aku letak kat situ jadi kalau takde mesti ada yg ambik. malas dah nak cari pastu. tunggu orang tu bagi. akhirnya dia bagi. tahula kau tak dapat cincin sebab jari kau kecik. okla dapat benda lain. 


mun, kalau aku tak nangis kat epot nanti camne?
-aku tumbuk kau-

aku pulangkan ayat kau tu bila kau ingtkan kau tertinggal hp pastu kau suruh aku kol.
-aku tumbuk jugak budak ni. hp ada dalam beg dia-

bahasa tu memang kasar tapi hati aku tak sekeras tu. kalaula korang ni budak, nak je aku jaga. 


ajie kata "kau mesti sedih sangat kan"..
hmm mestilah jie.
esok kau pun mesti aku sedih. 


banyak lagi nak taip tapi mata tak mengizinkan. esok nak hantar ajie pastu nak balik. 
moga semuanya baik-baik saja.  nak pujuk ayah kite belikan jam. nak belikan jam buaya tapi tak mampu jadi kita beli yg biasa-biasa jelah. 
 aku tahu dah ayat pertama dia "kenapa kau membazir"
sebab tula aku rasa hadiah paling berharga untuk ayah aku adalah tak membazir dan guna duit sesuka hati. 

esok aku akan tinggalkan kedah. adakah untuk sementara atau untuk selamanya? -ayat ajie-
ayat ada makna ajie tu. selamat la jie. 

No comments:

Post a Comment