Friday 18 September 2015

-Happy Birthday AZWA-

19.09.2015.
happy birthday to azwa / shazrien. anak tunggal akak aku. (utk sekarangla).
akak aku cakap dia nak ada baby lagi bila aku dah kerja. banyak cantik muka kau.
ayat pertama tiap kali bangun pagi mseti "amek masak mem en". maksudnya dia nak susu. kalau mak dia takde semestinya aku yg kena buat. 6 tahun dah tapi botol susu tak tinggal. bukan tak boleh minum kat cawan tapi saja je nak senang minum sambil baring.










takde pulak gambar terkini. 6 tahun dah dia. tahun depan masuk la tahun 1. sama la dgn yg sebelah tu. kalau kol mak memang yg sebelah tu banyak cakap. ya ampunn sakit jiwa aku. perkara biasa utk aku berebut mak dgn dia sebab dia ni dijaga mak dari kecik sampai sekarang. nak pegi mana pun bawak dia. kiranya macam adik aku nombor 6. selalu cakap "ni mak aku bukan mak kau". nama dia pun yg terpanjang kat rumah tu. tak tahu la mak dia tu suka hati bagi nama panjang padahal panggil pendek je. panggil izra tapi nama zila irnasra emilia. mujur budak tu pandai eja. 

makin dorang besar makin menguji kesabaran. family aku membebel kat budak-budak tu perkara biasa. rumah tu sekejap je senyap. kalau orang tak biasa memang boleh sakit jantung. tinggi rendah suara tu bergantung kpd tahap kedegilan dorang. jadi kalau rasa nak aman tenang sentiasa memang tak boleh la dengan kami ni. dah tua ni aku cuba la berlembut. jarang dahla nak marah sangat. aku cuba cipta ketenangan tu. eheh.

kakak pertama, suka novel jadi aku rasa jiwa dia lembut la. dia kawan bergurau, kawan yg boleh mintak tolong banyak kali. dia pesan..
ahad ni bagi novel kat mak. aku tak ikut. kereta tak muat.
takyah ikut. kalau nak ikut bawak lori.
ingat lembu ke nak naik lori.
lembu pun jalan kaki.
takla naik kapal..

akhirnya dia mengalah. betul la lembu jalan guna kaki. 

kakak kedua suka cerita seram. asal balik je tanya ada tak cerita seram. macam laptop aku ni simpan muvi je. dari apa yg dia suka pun tahula dia ni kasar sikit ke banyak tak tahula. yg penting dia la paling bising kat rumah tu. 

ezal, adik keempat jarang duduk rumah. kalau tengok dia kat rumah mesti masa tu dia demam.

ariel, adik kelima anak manja mak yg kalau boleh tak bagi keluar rumah sebab taknak dia main jauh sangat. agak mengada-ngada. dulu dia percaya aku cakap dia anak angkat. 

irfan anak kakak pertama yg agak nakal jugak. aku tak faham dia gelak sebab apa kalau tengok orang datang. kalau dia gelak depan-depan tu buat tak tahu jelah. 

izra memang banyak cakap. aku pun malas nak layan. manja terlebih jugak dgn mak. 

azwa jenis yg takut dgn ayah dia. kalau ayah dia suruh main dalam rumah memang dia takkan keluar rumah. tapi masa ayah dia atau kalau ayah dia pesan. senang sikit nak jaga budak ni kalau ayah dia pesan awal-awal.

mak jenis yg diam dgn orang yg dia tak kenal. lebih kurang aku la tu. tapi mak ni tahap kerisauan dia memang setinggi langit. banyak tanya dan tanya soalan sama berulang kali. 

ayah diam kalau takde topik. tapi kalau jumpa orang yg betul tahu dan sama minat memang tak diamla dia. abang ipar tu memang sepadanla dgn ayah. 

susah nak faham dorang tapi rasanya lagi susah nak faham aku. macam pernah aku merepek tentang family ni tapi aku dah lupa kat entry mana satu. takpela aku cerita balik. yg penting dgn family aku kalau baru jumpa jangan cakap benda-benda yg tinggi sangat. kalau dorang faham pun dorang malas nak terima ilmu tinggi-tinggi ni. 

penat dah aku cerita. jom hari ni tengok maze runner. ingatkan maze runner takkan ada kisah cinta. kenapa jugak semua cerita nak ada kisah cinta ni. tinggal aku ana mun ajie. izat pegi langkawi.  jomla berwayang sebelum balik. 

No comments:

Post a Comment