Thursday 23 July 2015

10.08.2012 dan seterusnya...




Raya kali ke-4.


2012. 2013. 2014. 2015

tiap tahun aku ade pilihan nak raya ke tak. aku tak kisah sangat tak dapat raya. rasanya 2 kali je aku raya. 

tahun pertama taknak raya. pagi-pagi baca kad raya nangis sorang-sorang. 

tahun kedua ikut ummi. asal ikut orang mesti dorang tanya - ni anak siapa? nanti kalau ikut suami jangan pulak tanya -ni adik ke? 

tahun ketiga eja ajak tapi tak jadi. pagi tu aku pegi kelantan. atuk aku beraya. orang kata senang la atuk kau islam. mesti bapak kau tak kisah kau islam tapi bagi aku tak sama dan tak senang. tu ayah dia, aku ni anak dia. 

tahun keempat jadi jugak beraya dengan eja. dengan jubah yang tak sempat potong dan takde tudung. mujur ayah dan mak baik hati hantar cari baju petang tu. aku pakar buat muka kesian so dorang tak sampai hati. aku ni memang banyak menyusahkan  pun.. kalau tak cukup sabar takyah sebumbung dengan aku. tudung.. hmmm.. pinjam jelah orang punya. aku bawak sehelai je. kalau aku tahu nak beraya aku bawak satu beg. takla susah nak cari yg sesuai. pakai shawl jelah senang nak bagi labuh. 

untuk tahun ni pertama kali dalam sejarah puasa aku tak bangun sahur. bangun-bangun dah 6.10. ok takpe. aku akan pastikan tu yg pertama dan terakhir. janganla ada yang kedua ketiga keempat kesepuluh keseratus. bukan tak larat atau apa tapi aku tak puas hati.

seronok tak raya?? huh? seronok, seronok. soalan dorang yg tak mampu aku nak jawab dengan jujur. sejujurnya tak sangat sebab bukan family aku. pegi bejalan pun jumpa sedara korang bukan sedara aku. orang asyik tanya ni siapa. anak siapa. sebab tula raya kedua aku malas dah nak ikut jalan. tak sanggup dah dengar soalan tu. dengan ummi dulu pun sama jugak. tu lagila tak tahu nak jawab apa. nak kata anak angkat takut aku syok sendiri. tahun depan entahla. aku rasa nak duduk rumah je walaupun family eja cakap tiap tahun boleh datang. papepun mekaseh banyak-banyak la sudi tumpangkan. sudi jemput. sudi bagi makan. sudi bagi duit raya. sudi bawak tengok pesta meriam yg akhirnya buat kita sakit kepala dan trauma. 

first time jadi aku takut kena tangan


tumpang family cik eja



- awak memang jenis tak banyak cakap?
-----haa ye kot..  kalau dengan orang tak rapat.


satu lagi soalan yg aku takda jawapan, ayah kau tahu ke?? yg mampu aku jawab entahla. dia macam tahu tapi buat tak tahu. aku dgn bapak aku. kami panggil apak. aku dgn apak aku tak macam orang lain. bukan salah orang tua yang tak mesra mungkin sebab aku yang tak pandai nak dekat. bukan salah dia pun taknak terima cuma aku tak cukup berani. tak adil nak salahkan mereka sebab mereka dah biasa dengan cara hidup mereka. jadi semuanya salah aku. T__T. 

tahun ni cuti sikit sangat & aku menyesal pulak pegi beraya tu sebab tak lama aku kat rumah. masa nak balik sini dah naik bas tetibe hujan. habislah aku tak dapat tengok mak ayah aku tunggu kat parking. ingatkan hujan takdela family aku kat situ. tetibe tengok dorang ada kat situ. mujur hujan tak lebat dah time tu. macam tula tiap kali balik tak pernah dorang gerak sampai bas aku gerak dan aku tak pernah jugak tak mengalirkan air mata. adooii dah besar dah masih jugak nak nangis. tak boleh kawen lagi camni. bila tengok dorang rasa macam takyah kawenla. nak duduk dengan dorang je. taknak nanti takde masa dah utk dorang. kejap fikir camtu kejap fikir cam lain. malas nak layan jiwa ni. 

bersyukur aku dapat mak ayah yg tak sibuk dan ada masa nak hantar ambik anak. cakap je bila dorang boleh datang. tak kisah dorang takde pelajaran ke apa yg penting dorang ada masa utk anak-anak. takla sorry papa tak dapat datang ada meeting. tak pernah pulak bapak aku cakap camtu. risau aku anak-anak aku nanti kalau mak bapak dorang sibuk sangat. itu tak boleh ini tak boleh. hurmm.. 






No comments:

Post a Comment