Friday 3 July 2015

Cepat / Lambat. Kisah / Tak Kisah



Alhamdulillah 23 tahun dah hidup ( macam birthday pulak. birthday lama dah lepas)
soalan biasa orang tanya ' bila kau nak kawen'.
kawen ni  kalau benda senang hari jugak saya nak kawen makcik. 

kawen lambat aku tak kisah?? 
betul tak kisah??
sejujurnya aku KISAH. aku kisah atas beberapa sebab.



michelle pernah cakap orang lain makin nak habis makin happy, tapi kita makin habis makin risau. yela lepas ni macam mana la kita. kalau duduk jauh dari family takpe jugak. tetibe rezeki melimpah, tuah pun datang dapat posting dekat dengan family tak ke haru kami ni. tapi.. nak fikir sangat masa depan yg tak pasti ni aku pun sakit kepala. 

kalau dia selalu dia cakap nak kawen cepat sebab masa tak banyak dah. kalau ada yg suruh tunggu lama memang tak boleh tunggu dah. tinggal berapa bulan je lagi ni. aku faham tu sebab dulu pun aku fikir camtu. tapi benda ni macam pentingkan diri dan macam gunakan pasangan pun ada jugak.ada jugak yg tak sanggup. (macam ada pengalaman je). hmmm. adela kot. ade yg tak berani. takut dipersalahkan family. ok takpe. yg tak berani ni kita tolak tepi sebab kita perlukan yg gagah perkasa. (geli pulak aku). kalau dah tak berani dari mula baik takyah panjangkan cerita. 

boleh ke kalau aku cakap sebenarnya aku nak mintak tolong. aku nak kawen sebab aku nak mudah family terima aku masuk Islam. (banyak lagila sebab nak kawen bukan semata-mata mintak tolong je. kalau aku tak suka tak jugak aku nak mintak tolong. takde masalah nak suka orang tak bermakna aku suka sesiapa saja) eh kenapa mesti perkahwinan kau jadikan alasan? ni semua sebab pemikiran orang kampung. berani kau cakap kau Islam depan-depan orang kat kampung? kalau aku memang takla. lagipun nak menjaga air muka family lagi. yg aku tengok sebelum-sebelum ni pun kalau yg Islam sebab kawen orang tak kisah. lagi satu mak aku ni jenis sensitif yg amat lahai. kadang sakit jugak nak melayan. pantang dia dengar orang cakap tentang Islam dia kata dorang mengumpat aku. pastu dia sedih. aku selalu cakap takyahla kisah orang nak cakap apa. takde jugak orang tua tu nak dengar. aku pun hanya mampu diamkan diri. ayah aku entahla.. nak cakap pun tak berani. kalau dia tahu pun dia senyap je. tu lagi parah. aku ni tertanya-tanya. 


satu lagi benda nak risau... konvo nanti macam mana. family mesti ada pastu takkan tak pakai tudung.. buat lawak kau tak pakai tudung punya ramai budak ipda. kami plan taknak datang konvo nanti tapi takkan la sampai hati tak datang. mestila nak rasa jugak perasaan dapat kertas bergulung tu. (segulung ijazah kan). chel, kalau kita tak kawen lagi time tu at least kita tunang. hah, kau nak tunang dengan siapa? aku cadangkan tunang sebab tak logik nak kawen tahun ni. salah satu sebab tak logik adalah calon pun tak tahu duk kat mana. kalau ada pun mesti nak kena kenal dulu. takkan nak tangkap muat je. aku ni memilih jugak. nak jugak yg menyenangkan hati. takla risau dia duk mesra dengan perempuan lain. 

dari atas banyak sebab utk aku kisah tapi bila fikir balik ni masalah aku. takyahla nak libatkan si dia yg tak bersalah. jadi sekarang ni aku tunggu je apa yg akan jadi. 

No comments:

Post a Comment