Thursday 2 July 2015

Kesilapan Aku


PANTAI CAHAYA BULAN (2013)


Ni bukan nak cerita tentang pantai.. pantai memang dah cantik dah walaupun ada manusia yang bagi kotor. 

aku nak cerita tentang kesilapan yang aku buat masa kat kelantan. apa kau buat kat kelantan? aku dan geng nak berPBS kat kelantan. PENGALAMAN BERASASKAN SEKOLAH. kenala pegi sekolah dah nak jadi cikgu. weeheee.

nampak huruf jawi ni kan??


ceritanya begini.. (perlu daya ingatan kuat ni sebab dah dua tahun berlalu)

solat maghrib + isyak kat masjid, tempat wuduk..

biasa kan ada perkataan kena lekat dekat tempat wuduk dan semestinya tulisan jawi.. aku yg masa tu baru nak belajar kenal huruf jawi ni ditanya oleh kawan aku si michelle humaira ni.

michelle : ena, dia tulis apa tu?
aku tengok dan aku berfikir sekejap dan ikut logik. 
aku : jangan membazir. (aku tengok ada JA kat depan jadi aku rasa betul la jawapan aku)
tetibe si eizzati ni datang. JIMATKAN AIR la. 
time tu malu jugak la tapi aku buat muka tak bersalah. dorang pun faham aku budak baru belajar. takpelah aku silap. aku baca tak betul. sekarang ni kalau aku baca mesti si michelle ni susah nak percaya.  sejak-sejak nak kenal huruf banyak kali jugak aku sakit kepala sebab tiap kali aku tengok tulisan jawi kat dinding, kat banner kat mana-manala mesti aku nak cuba baca. bila tak dapat aku stressss yang amat. kenapa la tak cerdik sangat. jawi ni aku suka sebab kalau dapat baca tu aku faham apa yg dikatakan tapi kalau arab tu aku rasa aku baca salah sebab macam takda makna.

baru-baru ni ada yg tanya, dah boleh baca Quran? jawapan yang paling selamat dan merendah diri yang tak berapa tinggi adalah 'bolehla sekadar mengeja'. nak laju-laju tu memang takla. ingat senang ke nak baca panjang pendek degung tak dengung dan macam-macam lagi. Iqra' tu tak habis lagila... 
tak mudah tapi tak mustahil. doakan aku rajin. aku ni bab rajin ni lemah sikit. eh lemah sangat.




No comments:

Post a Comment