Tuesday 28 July 2015

-BUKU RAYA-

01.05.2015 jangan tanya kami pegi mana.

pernah mintak kawan yg tak minat baca buku ni usaha baca buku. 
dah habis baca dia cakap isi dia sama je dengan buku lain. syok sendiri la penulis ni.
punya geram aku. orang bagi baca boleh dia cakap camtu. kalau semua orang fikir camtu tak laku la buku kat dunia ni sebab memang pun isi dia banyak yg sama. apa salahnya baca ulang-ulang untuk peringatan. kita kan mudah lupa. 

demi buku kami larikan diri ke KL.. 
bulan 4 riuh sekampung ada pesta buku kat kl. mulanya takdela nak pegi sangat. pastu cakap tahun akhir dah ni. lepas ni bukan senang nak pegi. kami pun pindah balik asrama then bagitahu ummi kami nak pegi kl. mujurlah ummi cakap pegila jalan-jalan. siapa lagi yg ikut?? kami bertiga je. kami bertiga sebab kami tak bagitahu pun orang lain kami nak pegi. kalau ajak ramai-ramai nanti tak jadi pulak. lagipun banyak kepala ni susah. semua nak ikut kepala dia. kami bertiga ni kiranya boleh lagila sehati sejiwa. rahsia larikan diri 2.0.. 
dah 2.0.. 1.0 larikan diri ke perak. tiket aku pukul 10 tetibe 2 orang budak ni buat plan. tetibe nak ikut. bukan senang aku nak bagi orang datang rumah. tapi hari tu aku tak kisah. maka aku freekan saja tiket pagi tu. first time kami larikan diri. kawan lain ni kalau kami pegi mana-mana mesti sibuk nak mesej "korang buat apa", "sekarang kat mana". masa kami duduk diam-diam kat asrama takde pulak nak tanya. kalau korang ikut pun mesti korang tak suka. kami sengsara jugak kat sana tu.. punya berat nak angkat buku. nak jalan sana-sini lagi. 3.0 tak tahu lagi nak lari  ke mana. lari-lari ni takyah rancang. kita nak kita pegi. yang penting family izinkan. 

minat baca buku tak selalu jugak datang. untuk tahun-tahun yg lalu dan tahun ni jugak minat nak baca time ada baucer buku la. tapi pegi kl ritu baucer dah habis. so aku relakan duit aku sendiri. dah suka takkan nak tengok je. mana nak sangka aku sanggup pegi jauh semata-mata buku. muda-muda dulu tak fikir pun nak beli buku. tak minatla. baca pun novel je. cakap tentang novel habis sikit jugak duit aku beli novel. novel.. hmmm.. macam cerita sekarang jugak banyak yg tak logik. tak bolehla novel tu diadaptasi sebab.. (pengarah & penerbit fikir sendiri). 



Description: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj-NpNxqe2Hy_-Ggaul7t6TwNelCErRr5PGA_pGxrAn01hZwtOaQNCWkF3AzjPPEMu1Ry9QXgQNaDx7hI8tipfnIL-AJX-oPNkqjPDe6WDhqQx2JqQjgcvHUybTcLUdNnXqVyHx1s06J2Lk/s200/CH8pY7VVAAA3zIl.jpg



Description: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg03VlTYZQjgfLZShbRRPsHNHqkWtCawNy1gJfUKbUbjFxGudS3jqRwQN-LynPvlHjaJV9P8MjJQ7nRC8F_tRJ9973m-OG60pCftF5oDYsQxs2cv4o5qvZd369da3Z_WwNLkdWCFxU709JH/s200/11713698_1682308371988750_2282984586556291574_o.jpg

nampak dah duit tu nak pegi kat mana. 
bulan ni tak boleh nak beli lagi sebab hmm... banyak sangat sebab. 
nak beli buku ni. tapi bab beli online ni aku malas, aku nak tunggu depan mata baru beli. tunggu jelah dulu kot ada yg nak hadiahkan.


Description: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjHF9L3n41lfqlfaehupsFPyQeNHx3Fbk7fZ2nXJVANTtxDOMlxqrT-PeamdjvceNe2u3VzQb8b4I-XF5bdYVGF7CaPOWRcUxJ6FeVYiSRwq_wyLGjGNK669yhDxDLCciMRC9EQ5eOIU5eJ/s320/11144440_1683216718564582_7792382783505195881_n.jpg
ni yg ku tunggu




buku raya..

dulu tu aku tag jugak kawan-kawan utk bedtimes story tapi takde rezeki.. akhirnya aku beli sendiri. sekarang aku cuba lagi. dah tag kawan-kawan tapi tak ramai la sebab takut orang tak suka.. yang lain aku dah ada aku nak cerpen je sekarang. kita tunggu senarai nama keluar kalau tak dapat takpela.. sedihla jugak. 

ada kawan tanya kenapa kau suka sangat tarbiah sentap ni??
aku suka penyampaian dorang walaupun ada yang cakap dorang ni cakap lepas je, tak hormat orang & macam-macam. kadang orang tak suka sebab dorang ni bawah something... pemuda.... 
takpela orang tak suka. yang penting aku suka & jangan halang sebab aku bukan suka benda tak baik pun. aku tak kisah dorang bawah apa janji ilmu tu betul. aku suka cara penyampaian, cara penulisan & yang penting aku ni DEGIL sangat so kena sentap sikit nak sedar tu. aku dah baca & aku mengaku aku takla berubah banyak mana. aku baca utk peringatan. kadang tu aku ingat apa aku baca lebih-lebih lagi time aku buat salah. hurmmm.. 

aku selalu cakap sorang-sorang kalau bab penulis-penulis ni. kawan-kawan tak kenal sangat. sejak bila si ena ni kenal banyak penulis? 
aku kenal sebab aku suka baca. tapi malangnya aku takda bakat nak tulis macam dorang. sampai sekarang cerita tentang guru inspirasi utk EDU3083 aku tak tulis. 


harapan tinggi jugak nak dapat buku raya




sampai dah buku raya!!!
alhamdulillah dapat yang betul-betul aku nak.. 



kalau tak setuju dgn tarbiah sentap,
 korang buatla tarbiah sentuh.
bukan aku taknak beli tapi lebih bermakna dapat free.
kat mana ada buku free kat situ ada aku. kalau takda tu maknanya aku tak tahu or aku tak minat.

No comments:

Post a Comment