Friday 7 August 2015

Ujian Dugaan Cabaran


mun : dulu tu kalau hujan mesti hujan berhenti kalau kita jalan tapi sekarang ni hujan tak berhenti.
aku  : dulu tu kita baik. sekarang dah makin jahat. hujan pun taknak berhenti.

ana : orang ni dah tahu kite suka tulang bagila tulang.
daging ni dah...................
ayam oh ayam. 

dgn kebijaksanaan yg ada cepat je aku faham ana. aku malas nak gelak malam-malam ni nanti tak betul aku. mintak dah taknak dada tapi dia dengar saya nak dada kot.

kisah jalan kaki aku dgn mun tak pernah berhenti. kami rehat sekejap lepas tu kami jalan lagi. orang lain ade jugak ikut tapi tak selalu. kat asrama, kat rumah sewa dan kat asrama lagi kami lebih suka guna kaki. 

orang yg tengok mungkin kesian tapi kami suka sebenarnya. banyak masa utk bercerita. pokok-pokok kat tepi tu pun dah kenal kami. tadi sedar jugak makin tua makin banyak masa kami ambik utk berjalan. biasanya sekejap atau pun sebab hujan kami lambat. apa gunanya payung kalau tak guna. tapi takla pegi time hujan lebat. 

bersyukur kau ada kaki. senang nak jalan pergi mana-mana. takyah nak manja sangat. dgn keadaan sekarang ni jalan kaki lebih baik takyah guna minyak.


 moga kita dapat lalui ujian ini dgn jayanya. 
budak-budak kecik larikan diri.





No comments:

Post a Comment